از آیت الله مکارم شیرازی
رفتن به سیزده بدر
آیا اجرای مراسم سیزده بدر از نظر شرعی مشکل دارد ؟
سیزده بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است ولی تفریح سالم و خالی از گناه بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده اشکالی ندارد.
2- در خواست فرستادن پیام های خاص به افراد دیگر
Smsای به شرح زیر برای ما ارسال شده است:
((" المجید‚الوجید‚ الوحید‚ الاحد‚ الصمد‚ الغدیر‚ المالک‚ الرحمن‚ الرحیم " " الله همه جا هست " برای 9 نفر
بفرست فردا خبر خوبی بهت میرسه اگر کوتاهی کنی تا 9 سال بد شانس میشی این حقیقت داره "ریسک نکن" فقط 9 مسج برای فرستادن نام خدا...))
از جنابعالی خواهشمند است راجع به این گونه موارد توضیحات و تذکراتی بدهید.
"والسلام علی من اتبع الهدی"
این امور اعتباری نداردو جزء خرافات است اعتنا نکنید
3- مراجعه به افراد خاص جهت یافتن گمشده
شخصى هست که مى تواند رد اشیاى گمشده را به صاحبان آنها به طور دقیق اطّلاع دهد و تا بحال چندین مورد که به او مراجعه کرده اند به نتیجه رسیده اند. از طرفى پسر عموى من در جنگ مفقودالاثر شده است و همسر و دو فرزند ایشان قصد و اصرار بر مراجعه به این شخص را دارند تا از او اطّلاعى کسب کنند، آیا این کار جایز است؟
ادعاى این گونه اشخاص غالباً صحّت ندارد و رجوع به آنها براى کشف گمشده ها جایز نیست.
4- چهار شنبه سوری و مراسم آتش بازی
چهارشنبه سورى و مراسم آتش بازى آن ، از نظر شرعى چه حکمى دارد؟
جزء خرافات است و باید از آن اجتناب کرد.
5- حقیقت نداشتن شانس
2-آیا شانس حقیقت دارد
2ـ شانس حقیقت ندارد.
6- بستن نخ به اماکن متبرکه
5-آیا نخ بستن به ضریح معصومین و درهای حرم ها و مساجد حقیقت دارد. ضمن تشکر از مرجع عالی قدر دینی تشیع حضرت آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته)ودفتر ایشان
این کار از خرافات است از آن بپرهیزید.
7- دود کردن اسپند برای جلوگیری از چشم زخم
آیا دود کردن اسپند براى جلوگیرى از چشم بد صحّت دارد؟
صحّت ندارد; ولى مى گویند: «دود اسپند فضا را ضدّ عفونى مى کند، و مفید است.»
8- آش بی بی سه شنبه و بی بی حور و بی بی نور
اخیراً آش بى بى سه شنبه، بى بى نور، بى بى حور، که نماز و آدابمخصوصى دارد، رایج شده است. نماز آن صبح سه شنبه قبل از اذان ظهر خوانده مى شود، و یک حمد و سه قل هو الله دارد، که به صورت 5 رکعتى خوانده مى شود! ضمناً آرد و حلواى این سفره را نباید نامحرم و پسر نابالغ و آسمان، ببیند! نظر شما در این مورد چیست؟
اینها خرافات است; و عمل به آن خلاف شرع است. مردم را با زبان خوب مطّلع کنید، تا این کارها را ترک کنند.
9- عقیده به تقدّس بعضی درختان
در بعضى از نقاط کشور، درختهایى از قبیل درخت گز و انگور مشاهده مى شود، که عدّه اى از عوام نخ هایى به آنها گره مى زنند، و اعتقاد به تقدّس، یا شفا گرفتن، یا روا شدن حاجت، و بعضاً شفاعت توسّط آن درختان دارند! و مى گویند: «در صورت کج اعتقادى و شک نسبت به درخت، حادثه ناگوارى براى شخص پیش مى آید!» عدّه اى درختان مزبور را متعلّق به امام على(علیه السلام)، یا حضرت ابوالفضل(علیه السلام)، یا دیگر اولیاى الهى دانسته، و مى گویند: «ما به این درخت ها معتقد بوده، و توسّل جسته، و حاجت گرفته ایم. و کسانى که درختان مزبور را سوزانده اند، مصیبتى به آنها، یا فرزندان، یا بستگانشان رسیده، یا بیمار شده اند.» خواهشمند است بفرمایید:
اوّلا: عقیده به تقدّس این گونه درختها صحیح است، یا باطل؟
ثانیاً: گره زدن نخ، یا بستن پارچه به این درختها، و گرفتن حاجت از آنها جایز است؟
ثالثاً: آیا سوزاندن، یا از بین بردن چنین درختانى به عنوان مبارزه با خرافات، باعث گرفتارى و مصیبتى براى سوزاننده، یا بستگان او، خواهد شد؟
این اعتقادات قطعاً از خرافات است، و حاجت خواستن از آنها نوعى شرک مى باشد، و بر همه لازم است نهى از منکر کنند، و پاداش خود را از خداوند بخواهند.
10- اعتبار اوراقی به نام شیخ احمد
هر از گاهى ورقه اى به این مضمون پخش مى شود که: «شیخ احمد نامى در مدینه، پیامبر(صلى الله علیه وآله) را خواب دیده، و ستاره اى در آسمان ظهور مى کند، و در توبه بسته مى شود، و... هر کس بنویسد این طور، و اگر ننویسد آن طور مى شود.» آیا این اوراق اعتبارى دارد، و باید به آنها توجّه کرد؟
این اوراق مجعول و بى اساس است، و سالهاست که به دست افراد مرموزى پخش مى شود.
11- ادعای ارتباط با ارواح و خبر از غیب
اخیراً در یکى از روستاهاى استان خراسان شخصى پیدا شده، که در حالت خاصّى فرو مى رود (خلصه مانند) و از عالم غیب خبرهایى مى دهد، که با واقعیّت مطابقت دارد! به عنوان مثال، آدرس جمعى از سارقین را مى دهد، اتومبیلهاى گم شده را کشف مى کند، بعضى از بیماریها را معالجه کرده، و بعضى از قتل ها را فاش نموده، و قاتلها را معرّفى مى نماید! با توجّه به آیه کریمه: (لا یَعْلَمُ الْغَیْبَ اِلاّ هُوَ) لطفاً بفرمایید:
الف) آیا آنچه درباره او گفته مى شود حقیقت دارد، یا برنامه خاصّى در میان است؟
ب) اگر خرافه است، چگونه با بعضى از واقعیّات جور در مى آید؟
ج) آیا ارتباط با ارواح میّسر است؟
این گونه افراد ممکن است گاهى درست بگویند، ولى بسیار مى شود که خلاف واقع خبر مى دهند، و این مسأله به تجربه ثابت شده است. و ارتباط با ارواح ممکن است، ولى اینها که مدّعى هستند غالباً در اشتباهند. در این زمینه مى توانید به کتاب ما «عود ارواح و ارتباط با ارواح» مراجعه کنید.
12- خرافه بودن عدم ازدواج دو خواهر با دو برادر
در بعضى از نقاط استان ما، رسوم و عقائد غلطى وجود دارد، که مشکلات فراوانى براى مردم ایجاد کرده است. مثلا ازدواج و اجراى صیغه عقد را در سیزده روز اوّل فروردین جائز نمى دانند، و معتقدند که چنین ازدواجى نحس است! همچنین این ایّام را براى عروسى نحس مى دانند! مورد دیگر، که اخیراً مشکلى را نیز براى خانواده خود ما پیش آورده، این است که مى گویند نباید دو خواهر با دو برادر ازدواج کنند، زیرا این کار باعث مى شود در شب اوّل که عروس به خانه داماد مى رود، خواهر دوّم، یا یکى از دو خواهر، از دنیا برود! نظر شما چیست؟
آنچه در بالا نوشته اید، جزء خرافات است، و هیچ اعتبارى ندارد. توکّل بر خدا کنید، و به این گونه مطالب اعتنا نکنید.
13- تجمع پشت درب مساجد در شب اول ربیع الاول
چند سالى است حرکتى در برخى مساجد رواج یافته، که به نظر مى رسد ترویج نوعى خرافه باشد. ماجرا بدین قرار است که در شب اوّل ماه ربیع الاوّل، از حدود نیمه شب تا اذان صبح، افرادى (که غالباً خانمها هستند) با در دست داشتن شمع، پشت درب مساجد تجمّع نموده، و با کوبیدن درب مساجد به صورت آهسته، و خواندن اذکارى، توسّل جسته و حاجات خود را طلب مى نمایند. و این حال تضرّع در هنگام اذان صبح به اوج خود مى رسد. کسانى که به این شیوه عمل مى کنند، آن را مستند به شنیده هاى خود از بعضى خانمهاى جلسه اى، و هدف از آن را رفع همّ و غم، و برآورده شدن حاجات، و تسلّى دل حضرت زهرا(علیها السلام)مى دانند. لطفاً بفرمایید:
1ـ آیا اساساً چنین عملى مستند روایى دارد؟
2ـ آیا چنین عملى (که در حال گسترش مى باشد) مى تواند به عنوان یک حرکت شایسته مورد تأسّى دیگران قرار گیرد؟
3ـ در صورتى که عمل فوق از جمله خرافات، و یا خدایى نکرده نوعى بدعت باشد، وظیفه ائمّه جماعات و متدیّنین در این خصوص چیست؟
با توجّه به این که این عمل در روایات معصومین(علیهم السلام) وارد نشده، انجام آن به عنوان یک امر مستحبّ شرعى جایز نیست، و سزاوار است ائمّه محترم جماعات مردم را به سوى مراسم و توسّلاتى دعوت کنند که در روایات معصومین(علیهم السلام) وارد شده است، و گرنه ممکن است افراد منحرف براى وهن مذهب هر روز امر تازه اى اختراع نمایند، و ناآگاهان را به سوى آن دعوت کنند.
14- انتساب سایه ها و اشکال زیارتگاه به معصومین (علیهم السلام)
در چند روز گذشته در بخش بدره شهرستان دره شهر (استان ایلام) مردم مدعی هستند در داخل بقعه ای منسوب به قدمگاه حضرت ابوالفضل (علیه السلام)، سایه ای دیده می شود که گاهی شبیه به یک فرد اسب سوار پرچم به دست و گاهی به اشکال دیگر است و این را نشانه وجود امام زمان (عجل الله تعالی) و یا حضرت ابوالفضل (علیه السلام) در آن بقعه می دانند و ادعا می کنند که مراجع عظام نیز آن را تایید کرده اند.
1- آیا ادعای مردم درباره تایید این واقعه توسط مراجع عظام صحت دارد؟
2- آیا اینگونه سایه ها و شکلها می تواند معجزه یا آثاری از وجود معصوم (علیه السلام) باشند؟
اگر اینگونه سایه ها و شکلها معجزه نیستند چه می توانند باشند؟
3- اگر دروغ بودن این ادعاها ثابت شد آیا تکلیف ما تکذیب کردن این ادعاهاست ( با توجه به این که به علت ترس از عواقب احتمالی آن در این منطقه کسی جرات تکذیب این ادعاها را ندارد)
تمام اینگونه امور خرافات است و باید تکذیب شود و ترویج خرافات بنام دین بدعت است و از گناهان نابخشودنی می باشد.
15- مراجعه به افراد دعا نویس و رمّال
همسر من برای دعا کردن به یک خانم سیّدی مراجعه کرده است که برای دعا کردن از او طلب پول زیادی (مبلغ 260000 تومان) کرده است و هنگامی که به همسرم اعتراض کردم او مرا از نفرین آن خانم می ترساند.خواهشمند است مرا راهنمایی کنید.
به ایشان بگویید فریب افراد شیاد را نخورید و دنبال این حرف ها نروید، ما به شما توصیه می کنیم سعى کنید تمام نمازها، مخصوصاً نماز صبح را اوّل وقت بجا آورید. و پس از نماز صبح دست راست را بر سینه نهاده، هفتاد مرتبه ذکر «یا فتّاح» را تکرار کنید. سپس 110 مرتبه صلوات بفرستید، و گاه نیز ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله» را تکرار نمایید، و هر روز هر چند به مقدار کمى صدقه دهید. انشاء الله این کار در رفع مشکلات شما مؤثّر است.
16- سنگ بابا قوری و عقیق برای دفع چشم زخم
آیا سنگ بابا قوری و عقیق برای چشم زخم صحت دارند؟
اینگونه مسائل اعتباری ندارد، بهتر از هر چیز این است که آیة الکرسی بخوانید و به خود بدمید.
17- برگزاری مراسم چهار شنبه سوری
نظر حضرت آقا در خصوص چهارشنبه سوری و مسائل پیرامون آن چیست ؟
چهارشنبه سوری از خرافات است و چنانچه برخی اعمال موجب آزار و اذیت دیگران شود حرام است.
18- شادی در شب چهارشنبه سوری
اگر در مراسم چهارشنبه سوری ایذائی صورت نگیرد، آیا باز هم برگزاری و شرکت در این مراسم غیر جایز است؟ اگر مراسمی باعث شادی مباح چند نفر شود، چرا باید جلوی آن گرفته شود؟ ظاهرا پیامبر (ص) با برخی سنتهای غیر حرام جاهلیت (مانند بلند کردن مو) موافقت کرده بودند. آیا نمیتوان گفت چهارشنبه سوری نیز جزو مراسم غیر حرام باقی مانده از گذشتگان است و برگزاری آن به شرط عدم ایذاء جایز است؟
شادی کردن در چنین شبی اشکال شرعی ندارد، اشکال در این است که معمولا آمیخته با کارهای ناروایی می شود که گاه به قیمت جان انسان ها تمام می گردد و هیچ انسان با وجدانی آن را نمی پذیرد.
19- سفره هفت سین در نوروز
نظر معظم له در مورد پهن کردن سفره هفت سین به مناسبت نوروز چیست؟ بنده علاقه یا التزامی به پهن کردن آن ندارم، اما همسرم اصرار دارد در خانه چنین کند. آیا باید از این کار او جلوگیری کنم؟
این کار اشکال ندارد
20- استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری
حکم استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری زمانی که اکثریت به طور همزمان از آن استفاده می کنند را بفرمایید.
نظر آیت الله خامنه ای درباره خرافات شب اول ربیع / وظیفه آقایان علما چیست؟
دين - وِیژه اول ربیع، آغاز ماه شادی اهل بیت
چند سالی است که در پایان ماه صفر مراسمی در برخی شهرها باب شده که در ظاهر مانند بسیاری از خرافات دیگر عملی نیکو وانمود می شود، اما هنگامی که در آن اندیشیده می شود نتیجه به آنجا می رسد که با خرافه و بدعتی دیگر مواجه هستیم.
این بدعت از آنجا آغاز می شود که در شب اول ماه ربیع الاول چند ساعتی قبل از نماز صبح روز اول این ماه، در هفت مسجد را می کوبند و با این کار پایان دو ماه عزاداری و آغاز ماه شادمانی حضرت زهرا(س) را اعلام می کنند و به این وسیله می خواهند از دستان حضرت زهرا (س) عیدی دریافت کنند و حاجات خود را برآورند.
در رابطه با شب اول ماه ربیع الاول در سال 1380 استفتایی از آیت الله خامنه ای صورت گرفته است. متن استفتای انجام شده این چنین است:
چند سالى است که در شب اول ماه ربیع الاول حرکتى در بعضى مساجد باب شده است بدین ترتیب که از حدود نیمه شب تا اذان صبح افرادى با در دست داشتن شمع پشت در مساجد مراجعه و با کوبیدن به در مساجد و خواندن اذکارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مىنمایند، البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه می دهند،
1- آیا چنین عملی مستند روایی دارد؟
2- آیا چنین عملی (که در حال گسترش می باشد) می تواند به عنوان یک حرکت شایسته مورد تأسی دیگران قرار گیرد؟
3- در صورتی که عمل فوق از جمله خرافات و یا خدای نکرده نوعی بدعت باشد وظیفه ما (ائمه جماعات و متدینین) در این خصوص چیست؟
نظر آیت الله خامنه ای:
بسمه تعالی.
عمل فوق الاشاره مستند روایی ندارد و شیوه قابل تأیید نیست. اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است.
آقایان علماء اعلام - دامت افاضاتهم - و مومنین - ایدهم الله تعالی - با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب گردد، جلوگیری نمایند. والسلام/ سید علی خامنه ای.
نقل از خبر آنلاین