روزنامه جمهوري اسلامي
25/01/1390
سرويس خبر: عقيدتي
تأمل در امامزاده‌هاي صحيح السند ايران 

 سيد حسن شريفي
هدف از نگارش:
با توجه به اينكه طي دهه‌هاي اخير، هر از چند گاهي در گوشه‌اي از سرزمين پهناور ايران اسلامي به ويژه در روستاهاي دورافتاده و محروم، گنبد و گلدسته‌اي با نام امامزاده‌اي برافراشته مي‌شود؛ درصدد بر آمدم تا علت را جويا شوم، با مراجعه به آمار و منابع رسمي متاسفانه به اين واقعيت تلخ رسيدم كه عده‌اي از افراد سودجو و فرصت‌طلب با سوءاستفاده از غفلت مسئولين و متوليان فرهنگي جامعه و همچنين با سوءاستفاده از اعتقادات پاك و بي آلايش شيعيان نسبت به خاندان عصمت و طهارت (سلام الله عليهم اجمعين) و متقاعد نمودن متوليان وقف و به منظور ارتقاء بنيه اقتصادي منطقه خود با خواب نما شدن‌ها و طرح كرامات و معجزات واهي و تهيه‌ي شجره نامه‌هاي مجعول نسبت به ساخت امامزاده اقدام نمودند؛ تا جايي كه آمار امامزادگان ايران در اوايل انقلاب اسلامي يك هزار و پانصد تن بوده و متأسفانه تا سال 1387 به مرز ده هزار و ششصد و نود و يك امامزاده رسيده است!!!
و اين بدان معناست كه طي سي سال گذشته ميانگين، سالانه تعداد 300 امامزاده در ايران بوجود آورده اند؟!
لذا با مراجعه به كتب معتبر تاريخي براي دريافت پاسخ پرسش‌هاي مرتبط با موضوع به اين واقعيت رسيدم كه با عنايت به اين كه پيامبر گرامي اسلام(ص) و همچنين ائمه معصومين (سلام الله عليهم اجمعين) از بدو ولادت تا هنگام وفات يا شهادت در سرزمين حجاز و عراق بوده‌اند و اين امر حاكي از آن است كه آمار امامزادگان مدفون در ايران (10691 امامزاده) منطبق با واقعيت نيست!
و اما پرسش‌هاي دهگانه:
1 - اساساً فرزندان ائمه معصومين (سلام الله عليهم اجمعين) اعم از اناث و ذكور چه تعداد بوده اند؟
2 - مگر كثيرالاولادترين امام معصوم حضرت موسي ابن جعفر (عليه السلام) نبوده‌اند كه براساس كتب معتبر فرزندان ذكور آن حضرت را حداكثر نوزده نفر ذكر كرده اند؛ پس سبب چيست كه بيش از پنج هزار تن از امامزادگان مدفون در ايران را به آن امام معصوم و مظلوم نسبت مي‌دهند؟
3- چند نفر از اين عزيزان و بزرگواران در حادثه‌ي كربلا و در ركاب امام حسين (عليه السلام) و يا در وقايع ديگر به شهادت رسيده اند؟
4 - چند نفر از اين بزرگواران در زمان حيات پدران بزرگوارشان و يا در طفوليت وفات يافته‌اند و از آنان نسلي باقي نمانده است؟
5 - آيا همه‌ي فرزندان ذكور بلافصل امامان معصوم صالح بوده اند؟
6 - چند نفر از فرزندان بلافصل امامان معصوم به ايران مهاجرت نموده اند؟
7 - براساس عرف و نظر مراجع عظام تقليد تا چند واسطه با امام معصوم را ميتوان امامزاده ناميد؟
8 - امامزادگان بلافصل، صحيح السند و واجب التعظيم در ايران چه تعداد مي‌باشند؟
9 - علت افزايش بي رويه‌ي امامزادگان در ايران چيست؟ و اين امامزادگان فاقد شجره نامه در ايران چه كساني هستند؟
10 - بالاخره چه زماني و توسط چه كساني و يا چه نهاد و مرجعي بايستي از روند رو به رشد و افزايش امامزادگان مجعول در ايران جلوگيري شود؟
و نتيجه تحقيقات انجام گرفته پيرامون موضوع مطروحه را در اختيار خوانندگان گرامي قرار داده اميد است با دقت نظر و حفظ ارادت به ساحت مقدس ائمه معصومين (سلام الله عليهم اجمعين) و امامزادگان صحيح السند و واجب التعظيم بتوانيم با آگاهي بيشتر حافظ ميراث گرانقدر پيامبر عظيم الشأن اسلام صلي الله عليه و آله و سلم (قرآن و عترت) باشيم. انشاءالله.
ارادتمند اهل بيت (عليهم السلام)
سيد حسن شريفي
"قل لا اسئلكم عليه اجراً الاالموده في القربي"
اي پيامبر بگو اجر و مزد رسالت از شما نمي‌خواهم مگر محبت اهل بيتم.
قرآن كريم - سوره شوري آيه 22
قال رسول الله(ص):
"مثل اهل بيتي فيكم مثل سفينه نوح من ركبها نجي و من تخلف عنها في النار"
مثل اهل بيتم در ميان شما مانند كشتي نوح است، هر كس كه بر آن سوار شود نجات يابد و كسي كه از آن تخلف نمايد در آتش است.
(بحارالانوار ج 23 ص 122)
اظهار ارادت به ساحت مقدس نبي مكرم اسلام(ص) و خاندان مطهرش سلام الله عليهم اجمعين و ذريه پاك و سادات جليل القدر آن حضرت از افتخارات مسلم شيعيان علي بن ابيطالب(ع) بوده و هست و انشاءالله خواهد بود.
اين اعتقادات همواره موجب حفظ، تقويت و تحكيم مباني اعتقادي شيعه گرديده است. دفاع از ولايت و تكريم سادات بني الزهرا(س) به ويژه امامزادگان واجب التعظيم و صحيح السند از افتخارات شيعه است.
معرفت و اطاعت و دوستي با انبياء و اولياء و اهل بيت عصمت و طهارت همان معرفت خداست و اطاعت امر آن‌ها اطاعت خداست. نعمت ولايت، اعظم نعمت‌هاي الهي است. لذا طاعت و بندگي خدا جز به مهر و ولايت محمد و آل محمد(ص) مورد قبول قرار نخواهد گرفت. دوستي رسول خدا و ائمه هدي عليهم السلام و فرزندانشان با شرايط آن سبب نجات از عذاب‌ها است، چنانكه نماز وسيله قرب الهي است، ولايت ائمه معصومين عليهم السلام نيز وسيله‌اي براي تقرب به خداست.
از آن جا كه دين مبين اسلام دين عقل، فطرت، منطق و كامل‌ترين اديان الهي است و پيامبر گرامي اسلام(ص) همواره در گفتار و كردارشان تاكيد بر آن دارند كه از هرگونه جهل و خرافه پرستي و بي منطقي و غلو بپرهيزيد و از عقل به عنوان حجت الهي و افضل نعمات خداوند ياد مي‌كنند. ما نيز بايستي با آگاهي، تدبير، بصيرت و تطبيق موضوعات با عقل آن را بپذيريم.
از مصاديق بارز آن، قضيه فوت ابراهيم فرزند گرامي رسول اعظم اسلام است كه همزمان با فوت او خورشيد گرفت. عده‌اي از علاقه مندان و عوام شايد از روي عشق و ارادت به پيامبر، مطرح كردند به علت فوت ابراهيم اين اتفاق افتاد و ملاحظه مي‌كنيم پيامبر گرامي اسلام از نردبان جهل و يا عشق مردم بالا نرفتند بلكه فرمودند ماه و خورشيد دو آيت از آيات الهي است و واسطه فوت و حيات كسي نمي‌گيرد.
نگاهي گذرا به آمار امامزاده سازي در كشور
با نگاهي كوتاه و گذرا به افزايش آمار امامزادگان در نقاط مختلف كشور و كثرت امامزادگان در مناطق خوش آب و هواي ايران، به ويژه استان‌هاي گيلان و مازندران كه در صدر جدول آماري قرار دارند به اين واقعيت خواهيم رسيد كه عده‌اي با استفاده نابجا از اعتقادات پاك، خالص و بي آلايش شيعيان و محبين اهل بيت عصمت و طهارت سلام الله عليهم اجمعين، هر جا كه مقبره اي، بقعه‌اي و سقفي قرار داشته، صرف نظر از اين كه چه كسي يا چه كساني در آن بقعه مدفونند آن را به يكي از امامان معصوم و به ويژه حضرت امام موسي بن جعفر عليه السلام نسبت داده‌اند و تابلوي امامزاده نصب كرده‌اند تا از اين طريق درآمد سرشاري نصيب اداره اوقاف و متوليان امامزاده گردد.
براساس كتب تاريخي معتبر از جمله ارشاد مرحوم شيخ مفيد(ره)، عيون اخبارالرضا مرحوم شيخ صدوق، اصول كافي مرحوم كليني، منتهي الامال مرحوم حاج شيخ عباس قمي در شرح احوالات فرزندان امامان معصوم عليهم السلام اولاً تعداد فرزندان ذكور با كمي اختلاف حدود هشتاد تن بوده اند، ثانياً از اين تعداد به جز حضرت علي عليه السلام يازده تن از امامان معصوم يكي پس از ديگري تا وجود نازنين حضرت حجت ابن الحسن المهدي(عج) مي‌باشد. ثالثاً تعداد حدود 10 تن از اين بزرگ زادگان در كربلا در ركاب حضرت امام حسين عليه السلام به شهادت رسيده اند، رابعاً حدود 5 تن از اين عزيزان در ايام كودكي و يا در زمان حيات پدران بزرگوارشان به مرگ طبيعي وفات يافته‌اند. خامساً تعدادي از اين عزيزان در بعد از واقعه كربلا به شهادت رسيده‌اند. سادساً تعدادي از فرزندان بلافصل متاسفانه طالح بوده‌اند كه به شرح آن خواهيم پرداخت.
فرزندان ذكور حضرت علي عليه السلام:
1 - امام حسن عليه السلام 2- امام حسين عليه السلام 3- محمد مكني به ابوالقاسم 4 - عمر 5- عباس 6- جعفر 7- عثمان 8- عبدالله 9- يحيي
(ارشاد ج 1 ص 355)
فرزندان ذكور حضرت امام حسن عليه السلام:
1 - زيد 2 - حسن ابن حسن معروف به حسن مثني 3- عمر 4- قاسم 5- عبدالله 6- عبدالرحمن 7 - حسين معروف به حسين اثرم 8- طلحه
(ارشاد ج 2 ص 19 تا 22)
فرزندان ذكور حضرت امام حسين عليه السلام:
1- علي بن الحسين معروف به امام سجاد عليه السلام 2- علي ابن الحسين عليه السلام (علي اكبر) 3- علي ابن الحسين عليه اسلام (علي اصغر) 4- جعفر ابن الحسين
(ارشاد ج 2 ص129 و 130)
فرزندان ذكور حضرت امام علي ابن الحسين عليه السلام:
1- محمد ابن علي كنيه‌اش ابوجعفر امام باقر عليه‌السلام 2- عبدالله 3 - حسن 4 - حسين 5- زيد 6 - عمر معروف به عمر اطرف 7- حسين اصغر 8 - عبدالرحمن 9 - سليمان 10 - علي 11 - محمد اصغر
(ارشاد ج 2 ص154)
فرزندان ذكور امام محمد باقر عليه السلام:
1 - ابوعبدالله جعفر ابن محمد (امام صادق عليه السلام) 2 - عبدالله 3 - ابراهيم 4 - عبيدالله 5- علي ابن محمد باقر
(ارشاد ج 2 ص172)
فرزندان ذكور امام جعفر صادق عليه السلام:
1 - اسماعيل 2 - عبدالله 3 - موسي ابن جعفر(امام موسي كاظم عليه السلام) 4 - اسحاق 5 - محمد 6- عباس 7 - علي
(ارشاد ج 2 ص200)
فرزندان ذكور امام موسي كاظم عليه السلام:
1- حضرت علي ابن موسي الرضا عليه السلام 2 - ابراهيم 3 - عباس 4 - قاسم 5 - اسماعيل 6 - جعفر 7 - هارون 8 - حسن 9 - احمد 10 - محمد 11 - حمزه 12 - عبدالله 13 - اسحاق 14 - عبيدالله 15 - زيد 16 - حسن17 - فضل 18 - حسين 19 - سليمان
(ارشاد ج 2 ص 136)
يگانه فرزند ذكور امام علي ابن موسي الرضا عليه السلام:
1 - حضرت ابا جعفر محمد ابن علي عليه السلام (امام جواد عليه السلام)
(ارشاد ج 2 ص 264)
فرزندان ذكور محمد ابن علي امام جواد عليه السلام:
1 - علي ابن محمد (امام هادي عليه السلام) 2 - موسي
(ارشاد ج 2 ص 284)
فرزندان ذكور علي ابن محمد امام هادي عليه السلام:
1 - حسن ابن علي امام حسن عسگري عليه السلام 2 - حسين 3 - محمد 4 - جعفر
(ارشاد ج 2 ص 299)
يگانه فرزند دلبند امام حسن عسگري عليه السلام:
حضرت حجت ابن الحسن المهدي عليه السلام و عجل الله تعالي فرجه الشريف
(ارشاد ج 2 ص 331)
اسامي فرزندان بلافصل امامان معصوم كه در ركاب امام حسين عليه السلام شهيد شده اند:
1 - حضرت عباس ابن علي ابالفضل العباس عليه السلام
2 - حضرت علي ابن الحسين (علي اكبر عليه السلام)
3 - حضرت علي ابن الحسين (علي اصغر عليه السلام)
4 - حضرت قاسم ابن الحسن عليه السلام
5 - حضرت عبدالله ابن الحسن عليه السلام
6 - جعفر ابن علي عليه السلام
7 - عثمان ابن علي عليه السلام
8- عبدالله بن علي عليه السلام
9 - محمد مكني به ابي بكر
(ارشاد ج 2 ص 129 و 130)
اسامي فرزندان بلافصل امامان معصوم عليهم السلام كه در ايام طفوليت و يا در سنين بالاتر وفات يافتند و سرنوشت آن بزرگواران در تاريخ روشن است:
1 - جعفر ابن الحسين عليه السلام 2 - ابراهيم ابن محمد باقر(ع) 3 - عبيدالله ابن محمد باقر(ع) كه در كودكي از دنيا رفته‌اند و فرزندي از آنان باقي نمانده است.
4 - اسماعيل ابن جعفر: در حيات امام صادق عليه السلام وفات و در قبرستان بقيع مدفون است.
5 - محمد ابن علي مكني به ابوالقاسم فرزند حضرت علي عليه السلام در ايام عبدالملك مروان وفات يافته به قولي در طائف و به قولي در مدينه مدفون است.
6- زيد ابن الحسن عليه السلام كه متولي صدقات حضرت رسول اكرم(ص) بوده‌اند و در سن 90 سالگي از دنيا رفته‌اند.
7 - حسن ابن الحسن عليه السلام معروف به حسن مثني، متولي صدقات اميرالمومنين عليه السلام بوده، در كربلا شركت داشته و مجروح شده و در بين اسراء‌ نيز بوده است و در سن 35 سالگي از دنيا رفته و در مدينه مدفون است.
8 - عبدالرحمن ابن الحسن عليه السلام: به همراه امام حسين عليه السلام به زيارت خانه خدا رفته و در محلي به نام ابواء بين مدينه و مكه درحال احرام از دنيا رفته است.
9- عبدالله ابن امام محمد باقر عليه السلام: به فضل و صلاح معروف بوده است توسط بني اميه زهرداده و شهيد شده است.
10 - علي ابن محمد باقر عليه السلام: از امامزادگان بلافصل و واجب التعظيم در مشهد اردهال كاشان به شهادت رسيده و در آن جا مدفون است.
11 - عبدالله اين جعفر عليه السلام: 70 روز بعد از شهادت امام جعفر صادق عليه السلام از دنيا رفته است.
12 - محمد ابن جعفر عليه السلام: كه بواسطه حسن و جمال و كمال و سخاوت به محمد ديباجه معروف بوده است در خراسان وفات يافته و در آن جا مدفون است.
13 - علي ابن جعفر عليه السلام: سيدي جليل القدر و عظيم الشان به روايتي در قم و به روايتي در عريض مدينه مدفون است.
14 - احمد ابن موسي عليه السلام: معروف به شاهچراغ از فرزندان بلافصل امام كاظم عليه السلام و از امامزادگان صحيح السند ايران و در شيراز مدفون است.
15- محمد ابن موسي عليه السلام: معروف به محمد عابد فرزند بلافصل امام موسي كاظم عليه السلام در جوار برادر بزرگوار خود در شيراز مدفون است كه اشتباهاً بعضي‌ها مدعي‌اند قبر ايشان در اراك مشهد ميقان است!
ناگفته نماند كه امامزاده‌ي مدفون در مشهد ميقان اراك در رديف امامزادگان واجب التعظيم است و در كتاب گنجينه‌ي آثار قم صفحات 150 و 164 آمده است كه اهالي محل آنرا مدفن محمد عابد فرزند بلافصل امام موسي كاظم (عليه السلام) مي‌پندارند، در حالي كه مولف محترم نظر دارد كه قبر محمد ابن احمد ابن هارون ابن موسي(ع) و يا محمد ابن اسماعيل ابن موسي كاظم(ع) است و به هر حال نظر اول را مقدم دانسته است.
16 - ابراهيم ابن موسي عليه السلام: مردي شجاع و كريم بوده است در بغداد بوده و در آن جا وفات يافته و در بغداد مدفون است.
17 - حمزه ابن موسي عليه السلام: بنابه نقلي در شهرري مدفون است و حضرت عبدالعظيم حسني به زيارت ايشان مي‌رفته است.
18- حسين ابن امام هادي عليه السلام: در بقعه عسگريين در سامرا مدفون است.
19 - محمد ابن امام هادي عليه السلام: معروف به سيد محمد در نزديكي بلد بين كاظمين و سامرا گنبد و بارگاه دارند و زيارتگاه عامه است.
تعدادي از فرزندان بلافصل يا با يك واسطه با امامان معصوم عليه السلام كه طالح بوده اند:
1 و 2 - محمد ابن اسماعيل و علي ابن اسماعيل نوه‌هاي امام صادق عليه السلام و برادر زاده‌هاي امام كاظم عليه السلام نزد هارون بدگويي امام كاظم را كردند و هارون عليه‌اللعنه را عليه امام معصوم شوراندند.
(بحارالانوار ج 48 ص 232، عيون اخبار الرضا ج 1 ص 69، اصول كافي ج 1 ص485)
3 - محمد ابن جعفر برادر امام موسي كاظم عليه السلام و عموي حضرت رضا عليه السلام، ادعاي امامت كرد و قيام وي سركوب شد بالاي منبر رفت و مامون را امام معرفي كرد و امام رضا عليه السلام درباره او گفت من ديگر با او زير يك سقف نخواهم نشست.
(عيون اخبار الرضا ج 2 ص 204 و 207، بحارالانوار ج 47 ص249)
4- عبدالله ابن جعفر معروف به عبدالله افطح بعد از اسماعيل از برادران خويش بزرگتر بود و او را نزد پدر چندان مكانت و منزلت نبود و در اعتقاد متهم بر مخالفت با پدر بود و بعد از شهادت پدر بزرگوارش ادعاي امامت كرد و دليل و حجتش بر امامت كبر سن بود و جماعتي از اصحاب امام صادق او را متابعت كردند و فرقه فطيحه را تشكيل داد و 70 روز بعد از شهادت پدر فوت نمود.
(بحارالانوار ج 47 ص261)
5 - ابراهيم ابن موسي كاظم عليه السلام: بعد از شهادت پدرش ادعا كرد كه پدر زنده است وقتي امام رضا عليه السلام مطلع شد فرمود قطعاً موسي ابن جعفر از دنيا رفته است چنان كه رسول خدا از دنيا رفت و سپس فرمود با اين كه هزار دينار بدهكاريش را داده‌ام باز چنين ادعايي دارد.
(اصول كافي ج 1 ص 380)
6- عباس ابن موسي عليه السلام: پس از ملاحظه وصيت‌نامه پدرش عيب جويي را شروع كرد و معرفتش به امام رضا عليه السلام كم بود و بنا به قولي در بقعه امام موسي كاظم عليه السلام مدفون است.
(منتهي الامال ج 2 ص 329)
7 - زيدالنار فرزند امام موسي كاظم عليه السلام: در بصره عليه مامون قيام كرد و خانه‌هاي منسوب به عباسيان را به آتش كشيد و مرد را به سوي خود فرا خواند و امامت امام رضا عليه السلام را قبول نكرد و امام رضا عليه السلام فرمود مادامي كه از خدا اطاعت كني برادر مني.
(منتهي الامال ج 2 ص 342)
8- حسن افطس فرزند علي اصغر ابن امام سجاد عليه السلام: با كارد بزرگ به پسر عمويش امام جعفر صادق عليه السلام حمله برد.
(انوارالبهيه ص 267)
9- جعفر كذاب فرزند امام هادي عليه السلام: عموي حضرت صاحب الامر(ع) بيش‌تر از ايام عمر خويش را با افراد پست و عياشان گذراند و با آلات لهو و لعب سرو كارداشت بعد از وفات امام حسن عسگري عليه السلام (برادرش) ادعاي امامت كرد در زمان فوت برادر خود خواست بر جنازه ايشان نماز بخواند كه حضرت مهدي عليه السلام جلو آمدند و او را از خواندن نماز منع كردند، امام سجاد عليه السلام از جدش رسول خدا نقل مي‌كند كه فرمود هنگامي كه فرزندم جعفر ابن محمد ابن علي ابن الحسين متولد شد نام او را صادق بگذاريد زيرا به زودي در ميان فرزند زادگان او شخصي هم نام متولد مي‌شود كه بدون حق ادعاي امامت مي‌كند و به جعفر كذاب لقب داده مي‌شود.
(بحارالانوار ج 50 ص 228 و منتهي الامال ج 2 ص 554)
10 - موسي ابن محمد ابن علي عليه السلام: متوكل وي را به سامرا دعوت كرد تا به وسيله او آبروي امام هادي عليه‌السلام را لكه‌دار كند و هر چه امام هادي وي را نصيحت كرد موثر واقع نشد و عاقبت سختي داشت.
(ارشاد ج 2 ص295)
امامزادگان بلافصل و صحيح السند و واجب التعظيم مدفون در ايران اسلامي:
1 - حضرت معصومه سلام الله عليها فرزند امام موسي كاظم عليه السلام مدفون در شهر مقدس قم
2 - حضرت احمد ابن موسي عليه السلام فرزند بلافصل امام موسي كاظم عليه السلام مدفون در شيراز (معروف به شاهچراغ)
3- حضرت محمد ابن موسي عليه السلام معروف به محمد عابد فرزند بلافصل امام موسي كاظم عليه السلام در شيراز كه عده‌اي اشتباهاً عقيده دارند در مشهد ميقان اراك مدفون است.
4 - حضرت علي ابن محمد باقر عليه السلام فرزند بلافصل امام باقر عليه السلام كه از طرف پدر بزرگوارشان براي امر تبليغ و ترويج شيعه به منطقه كاشان سفر كردند و در آن جا به شهادت رسيده‌اند. (مشهد اردهال)
5- حضرت حمزه ابن موسي كاظم عليه السلام كه در ري مدفونند و حضرت عبدالعظيم حسني به زيارت ايشان مي‌رفته‌اند و بنا به قولي هم در قريه‌اي از قراء شيراز مدفون است.
6- حضرت علي ابن جعفر عليه السلام بنا به قولي در قم و به قولي ديگر در عريض مدينه مدفونند.
7- حضرت ابواحمد موسي مبرقع در سال 256 وارد قم شدند و در سال 296 در قم وفات يافتند و در آن جا مدفون است. (فرزند امام محمد تقي عليه السلام)
8 - حضرت عبدالعظيم حسني عليه السلام كه نسب ايشان با چند واسطه به امام معصوم مي‌رسد و در شهرستان ري مدفونند.
به اين آمار با دقت توجه كنيد!!!
رشد فعاليت‌هاي سازمان اوقاف و امور خيريه در حوزه بقاع متبركه
(به نقل از كتاب پرتوي از سيماي وقف چاپ سازمان اوقاف كشور)
جالب است بدانيد براساس اعلام معاون محترم سازمان اوقاف و امور خيريه كشور تعداد 5954 بقعه متبركه در سال 1382 به تعداد 8000 بقعه در سال 1387 افزايش يافته است؛ و جالب‌تر اينكه ايشان اعلام نموده‌اند در اين بقاع متبركه در مجموع ده هزار و ششصد و نود و يك امامزاده مدفونند. (10691 امامزاده)
(روزنامه جمهوري اسلامي 6/3/87)
برخي از مراجع و فقهاي اسلام در پاسخ به پرسش‌هايي كه از آنان درباره امامزاده‌ها شده است، معتبر بودن آنها را مشروط به داشتن سند دانسته‌اند و خواب و خيالات و هرگونه سوءاستفاده در اين باره را محكوم كرده اند:
- تنها امامزاده‌هايي معتبر است كه بلافاصله يا با چند واسطه معدود به امام متصل شود و منبع آن كتب معتبر باشد و آنچه بر اثر خواب و خيالات و سوءاستفاده افراد فرصت طلب به نام امامزاده جمعي از ارادتمندان اهل بيت عليهم السلام ناميده مي‌شود، اعتباري ندارد.
شاهد مثال! بقعه آقا سيد حسين در بازكيا گوراب گيلان
آيت الله قرباني نماينده مقام معظم رهبري و امام جمعه رشت مي‌فرمايند چندي پيش از دانشگاه كه مي‌آمدم در منطقه بازكيا گوراب ديدم گنبد و بارگاهي درست كرده‌اند و تابلويي نصب كرده‌اند به نام بقعه آقا سيد حسين، به دوستانم گفتم من اهل همين سامانم چنين امامزاده‌اي را در اين جا سراغ نداشتم با متولي اين بقعه صحبت كردم گفت ماري در اين منطقه بود كه ما اين مار را گرفتيم و به محل ديگري برديم اما دوباره اين مار به همين محل برگشت و معلوم شد كه اين مار پاسبان امامزاده است، كه من با مسئولان اوقاف صحبت كردم كه اين بقعه جعلي را در آن جا برچيدند. وظيفه همه ماست كه در اين شرايط جلوي اين خرافات را بگيريم. ايشان همچنين بعضي از بقعه‌هاي جعلي از جمله بقعه جعلي پنجعلي اشكور را هم تخريب كردند.
ايشان فرمودند ما هرگز اجازه نمي‌دهيم جمهوري اسلامي را با اين گونه خرافه پرستي‌ها تضعيف و آلوده كنند ما مكتبي داريم كه عقل و انديشه در اين مكتب از والاترين ارزشهاست و دنيا هم اكنون تشنه اين معارف ماست.
نشريه سردار جنگل شماره 156 تاريخ دوشنبه 23/10/1387
تخريب تعدادي از امامزاده‌هاي جعلي در گيلان
حجت الاسلام مير حسيني اشكوري امام جمعه موقت رشت و مدير كل اوقاف گيلان در سال 1387 علاوه بر قطع چندين درخت مقدس نما نسبت به تخريب چندين ضريح و بقعه كه بعد از انقلاب اسلامي به جهت سوء استفاده از اعتقادات مردم بنا شده بود و فاقد هرگونه شجره نامه‌اي بودند اقدام نمودند و اين حركت فرهنگي با استقبال خوب اهالي و علماي منطقه و استان مواجه شد. ايشان همچنان وعده دادند كه با حمايت مسئولان، علما و مردم استان ضريح‌ها و بقعه‌هايي كه بعد از انقلاب ساخته شده‌اند و هيچ‌گونه شجره نامه‌اي ندارند به شدت برخورد خواهد شد.
روزنامه جمهوري اسلامي پنجشنبه 26/10/1387
كلام آخر
چنانچه متوليان امور فرهنگي، به ويژه حوزه‌هاي علميه و روحانيت متعهد و دانشگاهيان در رساله‌ها و پايان نامه‌ها و در راس، همه مراجع معظم تقليد كه سنگربانان واقعي دين بوده و هستند به اين مهم توجه ننمايند، معلوم نيست اين سكوت به نفع اسلام و عشق به اهل بيت عليهم السلام تمام شود. و در شرايط فعلي اقتضا دارد گروهي كارشناس مجرب، متعهد، دلسوز و آگاه به علم انساب با تشكيل كار گروهي فعال اقدام به بررسي دقيق نمايند و فرزندان امامان معصوم عليهم السلام و صالح را از طالح، صحيح را از سقيم، مجعول را از غيرمجعول تفكيك و به علاقمندان به اهل بيت معرفي نمايند.
چون تفكيك اين چند دسته بقاع و امامزاده خالي از اشكال نيست فلذا مصلحت نيست تا روشن شدن موضوع خشك و‌تر را به يك چوب برانيم و بر روي تمام امامزاده‌هاي موجود خداي ناكرده خط بطلان بكشيم و يا راهي براي سوءاستفاده كنندگان و مغرضين و معاندين باز شود؛ چرا كه حقيقت براي هميشه مكتوم نمي‌ماند و بر اثر مرور زمان حق از باطل روشن خواهد شد. انشاءالله.
حوزه‌ها و روحانيت معظم مسئوليت اول را در اين رابطه دارند كه وظيفه ديني و مصلحت جامعه و تقويت دين‌داري مردم و گسترش واقعيت‌ها و پرهيز از خرافه گرايي و غلوگويي و انحرافات را بر هر چيز مقدم بدارند و ديوار بلند مصلحت انديشي، تقدس گرايي باطل، محافظه كاري و رودربايسي را از ميان بردارند چرا كه پرده پوشي، تعارف، نگفتن حقايق و تقابل با كساني كه روشنگري مي‌كنند راه چاره نيست. اگر چشم تيز بين خود را بر واقعيت‌ها ببنديم در كنار آن همه خوبي ها، خيرات و بركات معنوي و صفاي باطن كه زيارت ائمه معصومين عليهم السلام و امامزادگان واجب التعظيم بر وجود ما دارند آفات و پيامدهاي ناگوار و سوءاستفاده افراد سودجو و فرصت طلب نيز در جهتي معكوس، سست شدن اعتقادات مردم را در پي دارد؛ و هر كس قبول ندارد كه در جامعه ما چنين واقعيات تلخي وجود دارد اگر حقير را ارشاد كند بر من منت گذاشته است؛ آفت محافظه كاري و توجيه گري در دراز مدت خطر جدي‌تر براي ارادتمندان به اهل بيت عصمت و طهارت دارد. چرا كه اين افزايش بي رويه امامزادگان در زمان حاكميت جمهوري اسلامي صورت مي‌گيرد!!
يكي از عمده‌ترين مشكلات در جامعه امروز، براي برخورد با اين معضل اعتقادي و فرهنگي ترس از تضعيف اعتقادات مردم نسبت به مقدسات و ائمه معصومين عليهم السلام است. درحالي كه برخورد با اين معضل موجب تثبيت و تقويت اعتقادات و پيرايه زدايي از دين مي‌شود.

والسلام
رايانامه (Email): s.h.sharifi39@gmail.com

 

 
http://www.jomhourieslami.com/1390/13900125/13900125_12_jomhori_islami_aqidati_0001.html