هزینه های غیر شرعی، غیر عقلی و ...
بر گزاری مراسم ترحیم با هزینه های بالا به شیوه ی کنونی ذره ای با معیار شرعی و عقلی همخوانی ندارد به ویژه که جفا در حق بازماندگانی می شود که باید دو مصیبت را تحمل کنند مصیبت از دست دادن عزیزشان و مصیبت هزینه های تحمیل شده را
پویش و پویش و پویش
پویش را اگر به حرکت پیگیر معنا کنیم نباید توقع داشته باشیم پیشنهادمان بی درنگ مورد قبول عامه قرار گیرد پویش بر خاستن و به راه افتادن و پیمودن راهی است که شاید دست اندازها و موانعی هم داشته باشد به ویژه برای چنین امر مهمی دست اندازهای بدیهی است
نخستین دست انداز ترسِ بازماندگان از حرف مردم است که می گویند: اگر چنین کنیم مردم چه می گویند؟
دومین دست انداز، چشم و همچشمی و مقایسه مراسم با خویشاوندان است
سومین دست انداز مخالفت وراث با ساده بر گزار کردن مراسم است به ویژه دختران متوفی که معمولا" دلشان می خواهد برادرها برای پدر مادرشان سنگ تمام بگذارند
چهارمین دست انداز نگاه اقوام و خویشاوندان و دوستان است
که گفت
من از عقرب نمی ترسم ولی از سوسک می ترسم / ز بیگانه نی ترسم ولی از دوست می ترسم
من از عقرب نمی ترسم ولی از نیش می ترسم
ندارم شکوه از بیگانگان از خویش می ترسم
ندارم وحشتی از شیر وببر و حمله گرگان
از آن گرگی که می پوشد لباس میش می ترسم
پنجمین دست انداز وصیت شخص متوفی است گاهی وصیت های عجیب و غریبی می کنیم که جز زحمت برای بازماندگان هیچ سودی ندارد به دیدن یک بیمار رفته بودم که حضرت عزرائیل (ع) دو سه بار به وی پیامک داده بود او که خودش می دانست پیامک حضرت عزرائیل جدی است در وصیت نامه اش نوشته بود مرا در فلان جا دفن کنید (که ممکن نبود) در مراسم من باید چندین نوبت به مردم غذا بدهید خانه ی فلان جا را و...وقتی ایشان از بنده نظر خواست با زبان طنز گفتم خوشحالم که تو می روی ولی فتنه هایت ادامه دار خواهد بود مرد خوب این چه وصیتی است که بازماندگان را دچار زحمت می کنی؟
ادامه دارد